tirsdag 10. mars 2009

100309: Vaskemamma

.

Dagens dame er en skikkelig vaskemamma. Hun vasker og vasker på den stakkars ungen sin, for hennes barn skal aldri gå skittent rundt i verden. Selvsagt er hun litt redd for bakterier og andre uhumskheter som kan slå seg ned på huden, men hun er minst like redd for hva andre skal si dersom noe rundt henne ikke er rent nok.

Hvis du er på besøk hos denne mammaen, føler du deg garantert skitten og slumsete. Hver smule som faller fra det du spiser blir registrert med falkeblikk, og du går helst ikke på do der, for du vet at vaskemamma løper inn og vasker etter deg omtrent før du rekker å gå ut døra. Og når det er så ubehagelig å være på besøk der, kan man jo bare ane hvordan det er å vokse opp der, og leve der dag etter dag.

Bare for å si det: denne mammaen er ikke slem. Hun elsker barnet sitt, og vil at det skal ha det bra - være rent, pent og bakteriefritt. Det kan bare bli litt mye av og til.

Jeg er ikke vaskemamma. Av og til skulle jeg ønske at jeg var litt mer vaskemamma. OK, ikke at jeg vasket ungene mine nå, hadde jeg gjort det hadde jeg vært mammaen som aldri klippet navlestrengen, og hun finnes også. Jeg mener bare at jeg skulle av og til ønske at jeg syntes det var litt mer nødvendig å vaske og at jeg var litt redd for støv og bakterier. Men siden jeg har litt vanskelig for å være redd for noe som er så mye mindre enn meg og i tillegg ikke eier ryddegen, er det nok ikke håp om store endringer i vaskemønsteret. Og når jeg tenker på vaskemamma er det i grunnen greit. Litt greit, i alle fall.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar