fredag 20. mars 2009

200309: Badehettedame med veske

.


Dagens dame er på ferie. Hun lengta så etter sommeren at hun reiste til den, bare for å gå på stranda. Hun er nok litt sjelden, hun har med seg veske, og på hodet har hun en badehette. Egentlig burde hun nok hatt badesko, og jeg er nesten sikker på at det er forglemmelse som gjør at hun er barbeint.

Det er ikke så ofte man ser damer med vesker på stranda. Det er ikke så ofte man ser damer med badehetter, heller. Før, da jeg var liten, hadde gamle damer på stranda badehetter. Jeg husker ikke om de hadde vesker, jeg tror ikke det, men badehetter hadde de. Noen hadde badehetter med tredimensjonale blomster, noen hadde badehetter i sterke farger i et litt boblete materiale. De aller kjedeligste hadde ensfarga svarte eller hvite badehetter.

Badehettegenerasjonen har dødd ut, og det er uhyre sjelden man ser en badehettedame lenger. Om man skulle komme til å se noe som kan minne om en badehette på stranda nå, er det nesten sikkert feil, det er noe annet, noe vi som var små da de gamle damene brukte badehette ikke vet hva er, fordi vi er for gamle til å vite det. Om man ser noe som minner om en badehette på stranda nå, er det nesten helt sikkert ikke en dame inni, og hvis det er det, er det sikkert feil, eller i alle fall ekkelt.

Og jeg tenker at tida går veldig fort, den går fortere og fortere, det vet alle som har barn, og snart er det vi som er de gamle damene på stranda, som har en eller annen ting med oss som gjør at noen mange år etter kan snakke om de rare damene fra deres barndom, jeg vet ikke helt hva som blir det merkelige med oss, men det tror jeg ikke badehettedamene visste heller.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar