mandag 12. november 2012

121112: Dame med kål uten får

.



- Joda, sier damen, jeg liker får-i-kål, men ikke på en mandag. Mandager er verken får eller andre dyr å finne på mitt bord.

OK, det er vel ikke helt riktig. Det hender at en og annen katt hopper opp på bordet og legger seg godt til rette, men det er noe annet. Ingen dyr blir spist hos damen på mandager.

- Noen synes kanskje at det er litt teit, sier damen, men jeg velger det likevel, at mandager skal være kjøttfrie.

Damen liker kjøtt, det er ikke det. Ikke er hun mot husdyrhold, heller, så lenge det er forsvarlig. Det er bare det at hun stadig oftere blir minnet på at vi ikke behandler dyr på en forsvarlig måte. I tillegg er forbruket av kjøtt i vår del av verden skyhøyt.

- Joda, sier damen, det ideelle er kanskje å ikke spise kjøtt i det hele tatt, jeg skjønner at mange mener det. Jeg er bare ikke helt der. Men en kjøttfri dag kan jeg klare, og som så mange andre velger jeg mandag. Meatfree monday, og det er ikke bare jeg som gjør det.

Kål-uten-får plager ikke damen det minste. Og det plager ikke lammet, heller.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar