lørdag 15. august 2015

150815: Dagens dame deler

.



- Jeg har en dele-is, sier dagens dame,
- Og da må jeg jo dele den med noen.

Dagens dame vet hvem hun skal dele med. Hun skal dele med en hun har delt ting med mange ganger før. Noen ganger fordi hun ville, andre ganger fordi hun måtte.

Da damen var liten, lærte hun at det var viktig å dele. Den hun oftest delte noe med, var den litt mindre søstra si.

- Når vi fikk lørdagsgodteri, ville jeg gjerne spare mitt. Søstra mi spiste opp sitt så fort hun kunne. Og så sa hun at jeg måtte dele med henne, sier damen.
- Og det gjorde jeg.

Nå kan det jo høres ut som om damen er en helgen, som alltid gjorde som søstra sa, men akkurat sånn er det ikke. Med til søskenhistorien hører fortellingen om da damen leide ut marsvinet sitt til lillesøstra for fem kroner i uka, med en kontrakt som ga henne rett til å kose med det akkurat når hun selv ville. Men akkurat når det kom til godteri, kom damen dårligst ut.

- Men jeg deler gjerne isen min. Vi har delt is før, og dessuten har søstra mi bursdag i disse dager, sier damen.

Og hun brekker av en bit av isen og gir den fra seg. Ikke fordi hun må, men fordi hun vil.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar