onsdag 20. juli 2011

200711: Dame med gulrøtter

.


- I dag, sier damen, i dag skal jeg gi meg selv ikke bare en gulrot, men flere. Først skal jeg jobbe supereffektivt, så skal jeg få gulrot.

Hun stopper litt, og tenker over hvorfor det heter å gi noen en gulrot, når man skal prøve å få dem til å yte litt ekstra, eller orke å gjøre noe kjedelig. Joda, gulrøtter er godt, det er ikke det, men damen tenker at det finnes mange andre ting som er bedre. Og ja, hun vet at å gi noen en gulrot ikke nødvendigvis betyr å gi noen en gulrot.

Og hun tenker videre at uttrykket kanskje har noe med hester å gjøre, at man før, og kanskje nå også, ga hesten en gulrot for at den skulle orke å gå litt til, akkurat som det funker med sjokolade for slitne damer på fjelltur.

- Så jeg skal ikke gi meg selv konkrete gulrøtter, sier damen, men jeg skal gi meg selv noe godt. Jeg skal både på kunstutstilling og på kafe, og begge delene fungerer som gulrot. Og kanskje jeg til og med gir meg selv en gulrotkake....

Damen funderer litt på hvor mange gulrøtter hun egentlig trenger, og hun tenker at jo flere jo bedre, akkurat i dag. Det er derfor hun jobber så effektivt - hun vet at gulrøttene venter.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar