søndag 16. juni 2013

160613: Dame med blåskjell

.



- Egentlig er jeg snill mot dyr, sier dagens dame,
- Men jeg innrømmer at jeg nok har plaget mange blåskjell opp gjennom årene.

Hun tenker ikke på de hun har spist. De har fått en rask død i vin eller vann, og forhåpentligvis hadde de et godt liv før de havnet i damens gryte.

Nei, hun tenker på alle de hun har fanget og knust og brukt til agn på krabbesnøret.
- Forresten, funderer hun, fanger man egentlig blåskjell?
Hun tenker at verbet fanget kanskje bør forbeholdes ting som i alle fall forsøker å gå sin vei, eller fly, eller svømme.

- Jeg har plukket blåskjell, sier hun,
- Akkurat som jeg har plukket kantarell, selv om det siste av og til føles mer som jakt og fangst.

Det spiller for så vidt ingen rolle. Saken er at hun har plaget blåskjellene hun har fanget. Hun håper de ikke har følt så mye når hun har knust dem og festet dem levende, eller halvdøde til et snøre.

Og hun anger. Angrer på at hun har vært en skikkelig bløtdyreplager.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar