lørdag 17. august 2013

170813: Trylledame

.



Dagens dame har vært på bytur. Da hun skulle over torget var det som å gå i en labyrint der politiske partier sperret veien for henne uansett hvilken retning hun prøvde å gå i.

De bad pent for seg, og gjorde alt for at damen skulle velge akkurat dem.

- Ta ikke den røde, ta ikke den blå, men ta den gule jeg har skrevet tre kors på, sa den ene.

- Å nei, ikke ta ham, etter ham kommer en som er enda større, sa en dame, hun hadde blåskjær i håret, og så ganske ivrig ut.

Den grønnkledte fristet med gull og selvfølgelig grønne skoger.

- Jeg har den største skatten: mindre skatter, sa en annen.

Alle snakket de i munnen på hverandre, den ene høyere enn den andre. Ingen hadde egentlig tid til å spørre dagens dame om hva hun egentlig mente. De viftet med tryllestavene sine, og dro den ene etter den andre kaninen opp av hatten. Av og til utviklet det seg til trollmannsdueller, der de fikk vise at de jammen hadde gått på trollmannskole for å finpusse på ferdighetene sine.

- Jeg orker ikke å høre på dere, ropte damen,  men ingen så ut til å bry seg om hva hun sa, de bare fortsatte og fortsatte.

Damen rev til seg en tryllestav, og pekte på klynga av politikere. Litt overrasket gikk de til siden og slapp damen forbi, men ikke lenge etter var de i gang igjen.

- Jeg orker ikke, gjentok damen,
- Jeg er min egen dame, og bestemmer sjøl hvilket parti jeg skal stemme på.

Og hun kom på at hun skal ta i bruk samme virkemiddel hun har brukt før. Hun skal gå og forhåndsstemme. Og neste lørdag skal hun bruke de magiske ordene: "Jeg har forhåndsstemt".
Da får hun garantert være i fred, for blant politkerne på torvet er det ikke egentlig så viktig hva de kan gjøre for damen, men hva damen kan gjøre for dem.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar