torsdag 6. mars 2014

060314: Dame med maursluker

.




Dagens dame bærer et dyr. Jeg tror det er en maursluker hun bærer, egentlig en dvergmaursluker, selv om det ikke ser sånn ut her akkurat, at det dreier seg om en dverg. Grunnen til at jeg ikke er helt sikker, er at jeg har mista lappen der jeg noterte hva slags dyr det var, da jeg i min klippeiver klippet ut bildet uten å ta vare på teksten.

Etter å ha lest om diverse gylne dyr, tror jeg nesten sikkert at det kanskje er en maursluker. Maurslukeren er et litt mystisk dyr som man ikke vet så mye om. Som vanlig når det handler om dyr som lever i regnskog, synes jeg at Regnskogfondets sider er fine å besøke for å få informasjon, selv om jeg synes de godt kunne spandert mer plass på den lille maurslukeren også.

Forøvrig sluker ikke maurslukeren maur, den slikker dem i seg med den lange tungen sin, og burde vel kanskje heller hete maursleiker eller maurslikker, men da hadde vi vel tenkt at den gikk forbi ei maurtue, slikka litt på maurene og gikk videre, jeg vet ikke, og maursleiker høres kanskje litt eklere ut enn enn sluker - hvis jeg kunne velge ville jeg heller vært en sluker enn en sleiker, tror jeg, litt avhengig av hva som skulle sleikes eller slukes. Når jeg tenker meg enda litt mer om, tror jeg nok heller at jeg ville slukt maur enn sleiket på dem....

Det er mars, fortsatt er det vinter, men om vi er heldige får vi kanskje se maur på bakken i slutten av måndeden, eller er det kanskje litt tidlig? Jeg har aldri tenkt på når jeg ser den første mauren om våren, men i år skal jeg følge med på det, og merke det av i kalenderen som årets første maurdag. Og jeg garanterer at den mauren verken skal slukes eller sleikes. Ikke av meg i alle fall.

Denne damen er gjenbrukt fra 1.3. 2009.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar