søndag 26. april 2015

260415: Dagens dame bærer et dikt

.



- I dag er det ett hundre og fem år siden Bjørnstjerne Bjørnsom døde, sier dagens dame. Derfor bærer hun et dikt. Dikt er lette å bære hvis de først har festa seg i hodet, så det er ingen tung bør hun bærer rundt på i dag.

- I dag skal jeg bare lese dette diktet, sier damen, og ikke diskutere om Bjørnson ville fått en plass i littereaturhistorien hvis det ikke var så få forfattere på hans tid, og om bondefortellingene er god litteratur eller ikke. Sånne diskusjoner tar hun en annen dag. I dag vil hun bare lese det lille diktet om april, igjen og igjen.



Jeg velger meg april!
I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!
 
Gjenbruk fra 26.4. 2010.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar