søndag 29. august 2010

290810: Dame med slektning

 .

 -Nei, sier dagens dame, vi er ikke i nær familie, men han tilhører det jeg kaller den utvida storfamilien min, han jeg bærer på. Hun bærer på en apebebi.

Hun tenker at alle damer som har fostra opp små ville menneskebarn ser likhetene til apene. De hører ikke på det hun sier, de liker å dra i ting, de tar ting de har lyst på, og de vil gjerne bæres og koses når akkurat når det passer dem.

-Jeg bærer ham, sier damen, men jeg vil ikke eie ham eller fange ham eller sette ham i bur. Sånt bør vi nemlig ikke gjøre mot slektningene våre. Sånt bør vi ikke gjøre mot noen, faktisk, enten de er slektningene våre eller ikke. Og at apebebier vil bæres og koses akkurat som menneskebarn, betyr ikke at vi har rett til å fange dem og kose dem og sette dem i bur - det betyr heller at vi må legge til rette for at apemammaene kan leve trygt sammen med barna sine uten å bli fanget eller drept.

Og damen tenker at et eller annet sted ute i verden, i et tre kanskje, sitter det en apemamma og ser ned på et menneskebarn og tenker at jammen likner han på min sønn, den fjerne slektningen der nede.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar