torsdag 28. februar 2013

280213: Dame med såpe

.



- Noen ganger vil jeg aller helst ta med meg såpe ut i verden, og vaske litt, sier dagens dame.

Det høres kanskje merkelig ut, siden vår dame ikke akkurat er kjent for overdreven vasking, akkurat. Men så er det ikke akkurat gulv hun tenker på denne gangen, heller.

- Jeg kan ikke vaske bort skitne tanker, ikke vil jeg det heller. At tanker er skitne har jeg ikke noe med. Ikke tror jeg tanker i seg selv skader noen, heller, fortsetter hun.

- Det er orda jeg vil vaske bort.

Noen vil kanskje misforstå damen, og tenke at hun vil vaske bort språk som har med sex å gjøre, siden det ofte er noe mange tenker på som skittent. Damen er ikke en av dem, så sexpraten lar hun være, så lenge den ikke skader noen.

- Nei, sier hun, det er alle de slemme, sårende og ufine orda jeg vil vaske bort. Jeg vil vaske munnene til de som slår rundt seg med karakteristikker av andre som bare er slemme, eller de som presenterer egne fordommer som om det var sannheter. Det er skittent, det.

- Jeg vil ta for meg rasistene og kvinnehaterne, homohetserne og fundamentalister av alle slag. Så vil jeg stille dem på rekke, og be dem gape.

- Og da, sier damen, skal jeg vaske munnene deres. Med ordentlig såpe...
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar