onsdag 21. november 2012

211112: Babydame

.



Dagens dame bærer en baby. Og en sparegris. For de to hører sammen, i alle fall hvis man skal tro på alt som står i avisene.

OK, det er dyrt å ha barn. Det koster penger å mate dem, kle dem, og utstyre dem med alt som hører til. Har man barn må man ha større bil, større hus og større tålmodighet enn om man ikke har noen.

Ikke kan man jobbe så mye, heller, og man er kanskje til og med borte fra arbeidslivet i perioder for å ta vare på små mennesker. Det koster lønnstrinn og pensjonspoeng.

- Jada, sier damen, det er dyrt å ha barn. Vi vet det, alle som har noen. Og hallo, vi vet hva vi taper, også. Av pensjonspoeng og lønnstrinn.

Og hun tenker at verden er et merkelig sted, der vi setter prislapper på alt, og vet hvor mye barn koster og gamle koster.

- Noen ganger, sier damen, skulle jeg ønske at jeg heller enn å høre om hvor dyrt alt er, hørte noe om hvor dyrebart det er...
.

1 kommentar:

  1. Veldig godt poeng! Dyrebart og uvurderlig.
    Har tilbragt dagen sammen med mitt barnebarn på 3 mndr. og jeg føler meg RIK! :)

    SvarSlett