onsdag 19. februar 2014

190214: Dame med eple

.



- I dag spiser jeg masse e-stoffer, eller eplestoffer, om du vil, sier dagens dame,
- Økologisk, selvfølgelig, sånn at både farge og aroma er helt naturlig.

Hun lukter på eplet, og tenker at det smaker akkurat sånn som et eple skal gjøre, sånn som hun husker det fra da hun var liten, og epler var noe hun hentet i hagen til høsten.

Og hun tenker at i år, i år skal hun gjøre alvor av planen om å plante et epletre. Ikke et moderne lite tre, podet på en langsomtvoksende stamme. Nei, hun skal ha et gammeldags tre, et som blir stort, og fint å klatre i.

- Nei, forresten, jeg tar to, sier damen,
- Sånn at jeg kan ha hengekøya mi der når jeg blir en riktig gammel dame, ikke sånn som gamle epler kjøpt i butikken, de som holder seg like pene måned etter måned, men som er råtne inni hvis man tar en bit. Nei, jeg skal bli liten og skrukkete, med like mange rynker som et gammelt økologisk eple.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar