torsdag 5. mars 2009

050309: Dagens dame spiller saksofon

.

Dagens dame spiller saksofon. Jeg håper i alle fall det er en saksofon, for meg ser det ut som en saksofon, men mine kunnskaper om instrumenter er uhyre begrensa. Jeg tenkte jeg skulle lese litt om saksofoner, siden jeg nå en gang har laga denne dama, men ramla av allerede i første setningen på norsk Wikipedia; Saksofon (forkortet sax) er et treblåseinstrument vanligvis lagd av messing.

Jeg tenkte at jeg egentlig ikke har lyst til å vite så mye om saksofoner, jeg kan heller si at jeg kjenner ei som vet mye om saksofoner, og elsker både dem og korps og alt som hører til. Og dersom noen skulle lure på saksofonting, svarer hun sikkert gjerne på spørsmål.

Dagens dame spiller selvfølgelig i korps - og noe tyder på at de som først er fanga av korps ikke kommer løs igjen - de har funnet en aktivitet som varer hele livet. Siden jeg ikke skjønner korpsgreiene helt, skal jeg ikke si så mye om det, bare at det var innmari morsomt å intervjue en musiker som også starta i korps som barn. Og som han sa, det var sosialt og lærerikt, men han skjønte på en måte ikke de som var der fordi de elsket musikken...

OK - kanskje jeg egentlig er litt misunnelig fordi jeg ser noen som har det morsomt med noe jeg ikke forstår. Noe jeg ikke er misunnelig på, er korpsuniformene - de er i en sjanger helt for seg selv, og fortjener en egen dame etterhvert.

Ellers vet jeg en ting om saksofoner, de er funnet opp av Adolphe Sax, og han var født i Dinant i Belgia. Der har jeg nemlig vært på verdens kjedeligste sommerferie, med regn hver eneste dag i to uker. Og i Dinant er det en diger saksofon på et lite torg, den står der til minne om Adolphe Sax, og den har jeg tatt på.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar