tirsdag 3. september 2013

030913: Dame med nyre

.



- Jeg er mer enn gjennomsnittlig interessert i hvordan vi ser ut inni, men ikke så interessert at jeg driver med organhøsting, sier dagens dame.

Hun bærer selvfølgelig ingen levende nyre i virkeligheten, hun har bare så god fantasi at hun kan forestille seg hvordan det er.

- Med alle legebøkene jeg har lest, og alle sykehusseriene jeg har sett, er det nesten så jeg tror jeg kan oprerere, fortsetter damen,
- Ikke at jeg tror jeg er så god at jeg kan separere siamesiske tvillinger, men en liten blindtarm kunne jeg kanskje klart, med litt veiledning.

Heldigvis skal ikke damen utføre en hobbyoperasjon. Det er ikke derfor hun forestiller seg at hun bærer en nyre.

Hun skal sette seg godt til rette i sofaen, og se en episode sykehusserie.
Mens hun spiser is, og forestiller seg hvordan det ville være, å bære et ekte, levende organ.

Og hun sender en tanke til alle der ute som trenger et organ, en nyre. Og minner alle andre om at det er for få organer i omløp, og at det er lurt å snakke med noen om hva som skal skje med kroppen når vi dør.

- Jeg liker å leve, sier damen,
- Jeg liker det veldig godt. Men en dag tar det slutt, og da kanskje nettopp et av mine organer kan være med på å redde andre.

Og det er en god tanke. At noen kanskje en dag skal bære damens nyre, og plassere den inn i en levende kropp når hun selv er død.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar