tirsdag 20. desember 2011

201211: Polfarerdame

.



- Nei, sier damen, jeg har ikke vært på en av de kalde polene, der det er kaldt, og evig is. Jeg har vært på polet, der det er varmt og evig kø.

Det er ikke ofte damen har tålmodighet til å stå i kø. Strengt tatt hadde hun det ikke i dag, heller, men det er sånn at den som vil ha vin i julen, må stå i kø for den. Og svette. I alle fall hvis hun ikke har vært ute i god tid, og vår dame gjør det meste i siste lita.

- Jeg nådde målet til slutt, sier damen, og fikk det jeg skulle ha. Eller, jeg fikk det ikke, akkurat, jeg måtte betale for det, med både penger og svette.

Damen setter noe av dagens fangst i kjøleskapet, og tenker at det jammen kan være slitsomt nok å være polfarer i våre dager også. Selv om det ikke er et eneste snøkorn å se.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar