onsdag 2. mai 2012

020512: Maidame

.



- Mai er kanskje den mest levende måneden jeg vet, sier månedens dame, insektene summer i lufta, bomstene sprenger seg opp av jorda og fuglene gjør trærne om til travle byggeplasser. Og folk ser også ut til å livne til i mai.

- Samtidig som trærne er på det grønneste og frukttrærne blomstrer, pynter vi oss til fest, alle sammen, sier damen. Hun liker å se alle flaggene på 17. mai. Ellers er ikke damen den som lar nasjonalfølelsen ta overhånd, men hun liker å se at flagget kan virke samlende, og at barn, uansett farge og bakgrunn, feirer sammen. Så får damen heller snakke om sine motforestillinger og betenkeligheter når det gjelder nasjonalstaten en annen dag. Når det tross alt er sånn at så mange er ute og veiver med flagg og roper hurra, uansett vær, skal ikke damen forsure stemningen den dagen.

Mai er en snill måned. Det er lett å glede seg over det nye som skjer, over alt som dukker opp i naturen. Eller nesten alt. Damen gleder seg ikke over iberiasnegler. Hun hater snegler. - Men, sier månedens dame, jeg får ut mye aggresjon når jeg er morderdame på sneglejakt. Og da blir jeg ekstra snill når jeg ser humlene surre forbi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar