lørdag 26. juli 2014

260714: Dama og humla suser

.



- Hvis jeg hadde vært et insekt, hadde jeg sikkert vært ei humle, sier dagens dame.
Hun sitter på trappa og ser på lavendelbedet, der humler i hopetall suser rundt.

- Jeg hadde vært et lite og rundt insekt, akkurat som humla. Og jeg hadde sikkert ikke vært så god til å fly, heller, fortsetter damen. Hun ser nærmere på en av humlene som har bestemt seg for at det å fly er oppskrytt. Den går like godt fra blomst til blomst. På bakken. Med de små humlebena sine.

- Humler er vennlige hvis de får være i fred, men brenner til om man kommer for nær, sier dama,
- Akkurat som jeg. Eller, humlene leder vel når det kommer til vennlighet. Men jeg er ganske snill.

Dama er glad for at hun ikke er humle. Mest på grunn av det med flyvinga. Og litt på grunn av maten. Hun synes det ser kjedelig ut å spise blomster dag ut og dag inn.

- Hvis jeg var humle, ville jeg i alle fall bodd i en bedre hage enn min, sier dama.

Så tenker hun seg om, og kommer fram til at bedre humlehage finnes ikke. I damas hage er det mange steder å hjemme seg, og mange lavendelplanter.

- Og med det mangfoldet som er her når det kommer til ugrass, får humlene i min hage i alle fall et variert kosthold, avslutter damen. Så suser hun videre. Sammen med humlene.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar