søndag 11. januar 2015

110115: Dagens dame sier hva hun vil

.



- Jeg er skikkelig glad for at jeg kan si hva jeg vil, sier damen.

Hun tenker på ytringsfriheten, selvfølgelig, og hvordan den og andre friheter på mange måter har blitt tatt som en selvfølge i hennes lille verden.

- Det er ingen selvfølge, det har vi blitt sørgelig minnet på i det siste, fortsetter hun. Så tenker hun at vi egentlig blir minnet på det ganske ofte. Journalister og andre som taler mot ulike former for makt og autoritet blir truet og drept mange steder i verden. Det er bare det at akkurat nå ble det så nært.

- Jeg er glad for at vi står sammen og verner om ytringsfriheten. Det er viktig, sier damen,
- Så viktig at jeg håper vi minner hverandre på det i morgen og dagen etter det, også. Og at vi husker på at ytringsfriheten er noe vi må verne også når ytringene krenker oss selv og våre verdier.

Og hun tenker at akkurat det er vanskelig med alle disse frihetene, at det ikke bare gjelder oss selv, men de andre også, de som sier ting vi synes er gammeldags eller dumt. Og hun tenker at jammen er det viktig å bli minnet om akkurat det, at ytringsfrihet handler om å verne om verden sånn at de andre kan fortelle oss hvor feil de synes vi tar.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar