fredag 1. januar 2010

01012010: Dame med forsetter

.

-Det er viktig med orden og system, sier dagens dame, og tenker at hun skal ha et år med rette linjer: rett pannelugg, tellkanter i skapene og frukt det er lett å stable.

Damen tar fatt på det nye året med pågangsmot og iver, hun rydder, systematiserer, arkiverer og kaster. Om det varer et år? Neppe. En uke - kanskje. Så blir nok luggen like bustete og veien like krøllete. Og det er greit, alt trenger ikke å være rett, alt trenger ikke å havne i riktig boks, noen ganger er det de små gjenglemte skattene som dukker opp på uventa steder som gjør livet verdt å leve - de tingene vi aldri ville sett om det alltid var rett og ryddig.

Og jeg tegner meg inn i enda et år. Med pågangsmot og iver. Jeg roter i utklipp og gamle blader, systematiserer og kaster. Om det varer et år? Mest sannsynlig. Kanskje. Men jeg vet ikke. Den dagen jeg tenker at jeg ikke har flere damer å tegne, slutter jeg. Men foreløpig fortsetter jeg - det er fortsatt mange damer med små og store ting å bære.

Mitt nyttårsforsett er å tegne damer dette året også. Men også å ta fri fra damene om jeg ikke har lyst til å holde på. Eller ikke gi alle damene historier. Så får vi se. Det er 2010 - og jeg håper det er et godt år for damer.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar