tirsdag 1. oktober 2013

011013: Dagens dame spiser får-i-kål og skriver dikt

.



Dagens dame spiser fårikål. OK, det lukter litt spesielt i huset, men det møre lammekjøttet er verdt det. Damen blir så overveldet at hun til og med må skrive et dikt til lammet. Kanskje det til og med er en sonette, i alle fall følger hun rimmønsteret abab cdcd dede ff, som var det salige Shakespeare brukte til sonettene sine. Uten sammenlikning forøvrig, damen holder seg til atskillig enklere saker, som mat.

Og sånn ble det:

Jeg møtte deg om kvelden, på et jorde.
Du sto der med ditt vakre, hvite hår.
Jeg drømte om å legge deg på bordet
der mine lepper møtte dine lår.

Jeg så på deg, jeg hadde sult i blikket.
Du snuste på meg, innledet en flørt.
Jeg hadde skitne tanker, planla drikke,
og undret på om kjøttet ditt var mørt.

Jeg måtte bare følge mine drømmer.
Jeg så deg, og jeg kjente bare lyst.
Og oppi gryta dine safter strømmer,
finoppdelt i nakke, lår og bryst.

Selv om du ikke vet det: Her på festen
er du, mitt kjære høstlam, hedersgjesten.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar