onsdag 28. august 2013

280813: Dagens dame leser

.



- Yesss, jeg er en leser igjen, sier dagens dame. Hun går på jakt i bokhylla, og ser etter skatter hun skal pløye seg gjennom.

Da damen var barn, leste hun bestandig. Hun leste dag og natt, og fikk bare lov til å dra på biblioteket på fredager, for når det kom ny forsyning bøker i huset, måtte hun lese hele natten.

- Bare jeg så bokstaver måtte jeg lese dem. Jeg kjedet meg aldri, jeg kunne jo lese, sier damen.

Hun har lest mye som voksen, også. Helt til for få år siden, da hun plutselig en dag sluttet.

- Altså, jeg sluttet ikke å lese. Jeg sluttet bare å lese romaner, sier damen.

Av og til kjøpte hun en bok hun tenkte hun burde lese, og la den på vent. Og ofte kikket hun lengselsfullt på bokhylla, og lurte på hvorfor bøkene ikke ville være venner med henne mer.

- Så en dag bare begynte jeg igjen, sier damen,
- Å lese romaner igjen.

Det er hun fornøyd med. Hun sluker bøker som en tiåring etter et bibliotekbesøk en fredag, og tenker at jammen kom kvelden tidlig. Og det er ikke fritt for at det noen ganger blir langt på natt før damen kommer i seng.

Det er nemlig vanskelig å løsrive seg fra den fantastiske, magiske verdenen bøkene byr på.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar