lørdag 16. april 2011

160411: Dame med bursdagskaktus

.


- Hvis jeg for eksempel hadde bursdag, sier dagens dame, ville jeg blitt glad for å få en kaktus. Jeg ville ikke tolket det som om giveren syntes at jeg var dum og slem, jeg ville tolket det som om giveren var realistisk, og skjønte at selv om jeg er snill og ganske klok, er jeg ikke nødvendigvis så flink til å følge opp planter.

- Jeg synes liksom at det å få potteplaner i gave, er litt som å få dyr: du må huske dem, og stelle dem. OK, så er det kanskje litt mer dramatisk å glemme å mate marsvinet enn å glemme å vanne en Flittig Lise, men likevel, de lever og skal ha stell, fortsetter damen.

Hun stopper litt opp, og tenker seg om.
- På den annen side, et sultent marsvin, sier jo i fra. Det gjør jo ike akkurat planten, før man hører at de visne bladene faller på gulvet. Og heldigvis er jeg i alle fall mye bedre til å vanne å gjødsle folk enn planter.

Men kaktus går an. Kaktus er en fin bursdagsplante for litt distre og travle damer. De passer på en måte litt på seg selv, de lagerer vann til magre tider. Og den som er plante i damens hus, må belage seg på at de magre tidene kommer, og at det i perioder er uår i vinduskarmen.

- Jeg liker kaktus, sier damen, kaktus tar ansvar for seg selv, akkurat som flotte folk gjør det, og ikke er den overpynta og dillete, heller.
Og hun tenker at jammen skal hun gi bort flere kaktuser i året som kommer.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar