mandag 1. november 2010

011110: Dagens dame mater fuglene

.


- Det er november, sier dagens dame, og om jeg synes det er kaldt ute, er jeg i alle fall i den situasjonen at jeg kan velge om jeg vil være ute eller ikke. Jeg kan sitte under et teppe og lese bok om jeg vil, og jeg trenger i alle fall ikke å være ute om natta.

Dagens dame tenker på småfuglene. De kan ikke velge. Uansett vær- og føreforhold må de være ute. Og det at det sikkert er kjempegøy å kunne fly, oppveier ikke det at de må bruke så mye tid på å finne mat i kulda. Dagens dame tenker at det er på tide å starte småfuglmatingen. Mange er sikkert flinkere enn damen, og har startet for lenge siden. Selv synes hun deter greit å ha 1. november som startdato, da er det lett å huske på å kjøpe fuglefrø og meiseboller.

Og om ganske få dager kan både damen og katten hennes sitte og se ut vinduet på de som koser seg med fuglematen. Det får vinteren til å gå litt fortere, både for damer og vintertriste katter.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar