fredag 9. mars 2012

090312: Dame med plastpose

.



- Jeg pleier ikke å bruke plastpose, altså, sier dagens dame, litt unnskyldende, og det er jammen ikke ofte den damen unnskylder seg, så da er det viktig for henne.

Noen sier at plastposer er greit, og at de også brytes ned, og at det er ressurskrevende å lage papirposer også. Det holder ikke for dagens dame.

- Jeg pleier ikke å bruke papirposer, heller, sier damen, jeg pleier å bruke handlenett, og det er av stoff og kan brukes nesten i det uendelige.

Damen tenker på fugler som forer ungene sine med plast de finner i havet, unger som dør en pinefull død fordi de rett og slett sulter ihjel. Og hun tenker på The Great Pacific Garbage Patch – den store søpleflekken i Stillehavet , og lover seg selv at hun aldri skal glemme handlenett mer. Hun vil ikke bidra til at søppeløya blir større, eller være medansvarlig for at sjøfuler dør.

- OK, sier damen, jeg kan ikke gjøre så mye, men jeg kan bruke handlenett. Og det er kanskje en dråpe i havet, men det er i alle fall ikke enda en plastpose i det.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar