søndag 21. oktober 2012

211012: Dagens dame er trygg

.



- OK, sier dagens dame, det hender at jeg klager. Ganske ofte, faktisk.
- Det hender at jeg irriterer meg over dumme politikere og teite regler, ganske ofte skulle jeg ønske at ting var annerledes. Men trygg, det er jeg.

Skulle damen en gang komme i fengsel, er hun trygg på at hun får en dom først. Hun kan høyt og tydelig si og skrive hva hun mener. Riktignok kan det føre til ubehagligheter, men farlig er det neppe.

- Og når jeg flykter, gjør jeg det av feighet, sier damen,
- Fordi noe jeg har gjort gjør at jeg ikke orker å møte konsekvensene. Oftest flykter jeg fra meg selv og ting jeg har inni meg.

Hun tenker på alle de som ikke har det sånn. På de tusenvis av menneskene rundt i verden som sitter fengslet uten lov og dom. Fordi de mener noe feil, eller fordi de er født annerledes enn det samfunnet vil at de skal være.

Selv sitter damen hjemme hos seg selv. Hun kan ringe hvem hun vil, og være sammen med de hun er glad i.

I dag venter hun. Hun venter på bøssebæreren som frivillig bruker en søndag for å samle inn penger til TV-aksjonen. Hun har bidraget sitt klart, sånn at hun, den trygge damen, på sin måte kan være med på å stå opp mot urett.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar