onsdag 6. oktober 2010

061010: Elgpasserdame

 .


- Da jeg leste i avisa at elgjegerne ble oppfordra til å ta ut de minste elgene, tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe, sier dagens dame. Hun forsto nemlig at ta ut i denne sammenhengen ikke innebar at elgene skulle bli tatt med en tur ut på kino eller ut for å spise. Nei, her var det snakk om en tur til de evige jaktmarker, og der er det ikke spesielt morsomt å være hvis du er den som blir jakta på.

- Derfor, sier damen, har jeg fått meg en ny elgvenn. Han skal jeg passe på både under jakta og hele vinteren. Han er kanskje liten nå, men bare vent, han skal bli den største elgen noen noengang har sett. Så tenker hun seg om. Til neste år er det kanskje de største elgene noen vil hente ut fra skogen, og det er verre å krympe elger enn å få dem til å vokse.

- Helt passe, skal han bli, sier damen, min elgvenn skal bli en elg av medium størrelse, sånn at ingen ser ham og tenker at han der må jeg ha på middagsbordet. Hun fører vennen sin i sikkerhet et sted der bare damen bestemmer, og ingen jeger noen gang vil sette sin fot.
.

2 kommentarer:

  1. Du er utrulig, Vigdis! Jeg gleder meg så over damene dine, over hva de bærer på og hva de sier! Når jeg kommer tilbake på jobb etter høstferien, har jeg bestemt meg for å vise elevene mine noen av innleggene dine, og hvem veit? Kanskje bloggen din kan inspierere 8-åringene til å lage sine egne ting.

    SvarSlett
  2. Takk, igjen.... Jeg blir nesten litt flau, her jeg sitter og rabler i vei. Ellers kan jeg tenke meg at 8-åringer kanskje kan la seg inspirere noe - jeg er så barnslig at det jeg gjør ofte appellerer mest til unger :-)

    SvarSlett