tirsdag 26. oktober 2010

251010: Dame med tobakk

 .


- Det er ikke det at jeg røyker, sier dagens dame, det har jeg slutta med, jeg bare bærer denne tobakken, ikke sant? Det betyr jo ikke at jeg kommer til å røyke den, jeg har båret mange ting jeg ikke har røkt, fortsetter hun.

- Men hvis, bare hvis jeg skal begynne å røyke igjen, da skal jeg i alle fall røyke denne tobakken. Naturgrønn og økologisk, sier damen, sånt fantes ikke i min tid som røyker.

Hun lurer på om det er et krav fra helsebevisste røykere, det med økologisk tobakk, at det på en måte høres litt mindre farlig ut da, og på en måte litt sunnere. Damen tenker mer på den grønne tobakken. Hun lurer på om den gir like stor avling som før, eller om den bruker enda mer jordbruksareal som kunne vært brukt til mat.

Og når hun tenker på jordbrukearealer og fattige bønder, tenker damen at grønn tobakk ikke virker bedre i det hele tatt. Om den er aldri så naturgrønn og aldri så økologisk lar ikke hun seg fange. Ikke denne gangen, i alle fall.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar