lørdag 1. januar 2011

010111: Januardame

 .


-Januar, tenker månedens dame, er en merkelig måned. Hun vet ikke helt hva hun synes om den, der hun flytter rundt på snøen som falt i fjor.

-For bare noen dager siden var det julelys og julemat og god tid, når man tenker en uke eller to tilbake, er det fryktelig lenge siden. Dagens dame tenker at januar virker dobbelt så lang som andre måneder, den er tung og mørk, og det er lenge til våren.

Samtidig er januar begynnelsen på noe nytt. Det er blanke ark i kalenderen, som damen skal være med på å fylle med ting hun vil gjøre. Året er ubrukt og rent, ingen har rukket å gjøre stor skade på det enda. Damen vet at året ikke bare vil fylles med glade dager, hun har vært ute i flere vinternetter før, men fortsatt er det ungt og lovende.

Og damen tenker at hun skal gjøre sitt. Til at året blir så godt som mulig. Hun starter med å flytte litt på snøen så det blir lettere å gå. Og de mørke kveldene – de er bare hyggelige for den som har te, ullteppe og en god bok.

(Ja, jeg fortsetter med damer et år til, eller i alle fall til jeg kommer til tusen. Nei, jeg skal ikke begynne å lage bakgrunn til dem, så mye tid har jeg ikke. Dette er tekst og bilde til januardama i damekalenderen for 2010, som får æren av å være først ute i det nye året - litt fordi kalenderdamene fra i fjor ikke har vært publisert før, men mest fordi jeg vil sove lenge).
.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar