søndag 31. juli 2011

310711: Dame med brød

.


- Nei, sier damen, jeg har ikke bakt. Jeg baker ikke ofte, men det er heller ikke derfor jeg bærer rundt på dette brødet. Jeg bærer det fordi jeg skal dele det med noen.

Hun tenker at det er noe vi burde gjøre oftere. Bryte brød sammen med noen. Det å sitte ned å spise sammen, gjør oss snillere og rausere. Det tror i alle fall damen.

- OK, fortsetter hun, jeg vet at mange har et anstrengt forhold til brødet for tida, og ikke rører det. Jeg skal ikke akkurat tvinge noen til å bryte brød, men de kan jo bryte noe annet i stedet. Bryte isen, for eksempel.
Eller sitte sammen og drikke en kopp te, med noen de ikke kjenner så godt fra før. For å bli kjent med noe annet enn det vi er vant til.

Sånn at vi blir litt snillere og litt rausere.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar