fredag 6. februar 2009

060209: Dame med sjøhest

.

Igjen er dagens dame en dyredame, eller er hun forresten det? Hun bærer en sjøhest, så hun er helt sikkert en bæredame, men sjøhesten er vel mer fisk enn dyr, når jeg tenker meg om. Et kjapt søk på wikipedia lærer meg at sjøhesten er en nålefisk, og jeg har lagret enda en opplysning over ting jeg strengt tatt ikke trenger å vite, og som jeg sikkert aldri kommer til å bruke noen gang.

Men altså, opplysningen er lagret, sammen med kunnskapen om hvor lang en rev kan bli (120 cm med hale), hvor tung en elefant kan bli (den største som noen gang er skutt veide over 12 tonn), og hvor lang tunge en sjiraff har (50 - 60 cm). Jeg kan veldig mange andre unyttige ting også, og nå vet jeg at sjøhesten er en nålefisk.

Jeg vet ikke hvordan det er å bære en nålefisk. Sikkert litt sleipt først, og sikkert helt greit når den er tørr og på en måte mumifisert. Og jeg lurer på om det er veldig vanskelig å stoppe ut en fisk, jeg tror det er vanskelig, men det skal jeg spørre en taksidermist jeg kjenner om en gang, hvis jeg husker det.

Siden dagens dame er en snill dame, og ingen dyreplager eller samler av utstoppa dyr, tror jeg hun bare skal flytte fisken fra en vannbeholder til en annen. Og sjøhesten ser ikke ut som han har det så verst, på den veldig korte turen han må holde pusten.

Bloggurat
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar