fredag 27. februar 2009

270209: Fredagsreingjøring

.


Av og til møter man noen som har i overkant faste rutiner. Rutiner kan være vel og bra, men ikke om de overtar styringen over livet ditt. For eksempel husker jeg ei som måtte vaske huset hver fredag. Uansett. Det kunne ikke gjøres torsdag eller lørdag, uansett hvor morsomt fredagsalternativet måtte være. Da er det trist med rutiner. For henne mener jeg, ikke for de andre hun bor sammen med, de har det sikkert kjempefint i det fredagsreine huset sitt. Og litt et ørlite snev av tvangsvasking hadde vært greit, et ørlite.

Jeg vet ikke om fredagsvaskeren jeg kjente pynta håret sitt med blomster, eller om hun løp rundt i undertøyet og vasket, men det er jo lov å tenke at hun gjorde noe sånt. Selv om jeg egentlig tviler, og selv om jeg vet at bildene som nå festa seg i hodet mitt kommer til å komme fram neste gang jeg treffer henne.

Og siden det en gang er fredag har jeg bedt to av husets tenåringer om å støvsuge huset. Anstendig påkledte og uten blomster i håret. Så gjenstår det bare å se om de gjør det. Det er i alle fall lov å håpe.

Ellers så har bloggen min fått en pris, fra Jorunn. Siden hun har gitt den til en annen blogg jeg holder på med av og til også, vil det komme mer om prisen der. I alle fall takker jeg for prisen - det var en gledelig overraskelse, og så skal jeg bruke litt funderingstid før jeg sender den videre.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar