tirsdag 1. mars 2011

010311: Dagens dame tenker på fuglene

.


-Den som passer et fuglebrett om vinteren, må ikke glemme at mars er lunefull, tenker månedens dame. Den ene dagen laver snøen ned, og dagen etter kikker blomstene fram. Og fuglene trenger ekstra gode saker, nå som de skal bygge reir, det vet damen, vanligvis serverer hun ikke fuglematen på sølvskje, men noen ganger fortjener fuglene å bli gjort litt ekstra stas på. Damen tenker at kanskje småfuglene vil belønne henne med å flytte inn i fuglekassene hun har i hagen.

Mars er lunefull, og nådeløs. Alle hagesyndene fra i fjor avdekkes, og damen blir pinlig klar over bedene som ikke ble gjort klare i god tid før høsten, skoene som forsvant, og kaffekoppen hun sist så på en stein i skogkanten.

Det som har sett ut som hvite snøskulpturdyr, viser seg å være stoler og sykler, og det runde dyret med de spisse hornene blir plutselig transformert til en ganske alminnelig trillebår.

Men om dyrene og skulpturene viser seg å være gamle synder, er blomstene som er i ferd med å kjempe seg fram akkurat like nye – som små hagemirakler dukker de opp - hvert eneste år.

Denne dama er hentet fra damekalenderen 2010, mars, selvfølgelig.
.

2 kommentarer:

  1. Takk for påminnelsen! Nå skal mine små fjørballer få hjemmelagde meiseboller, som jeg fremdeles har et lager av.
    Jeg har sansen for damene dine :-)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig! Jeg minnet meg selv om fuglene, også, så her har det vært ekstra mye kvitring i dag :-)

    SvarSlett