fredag 18. mars 2011

180311: Dame med kamera

.


- Er man turist, må ma ta bilder, sier dagens dame. Alltid når hun er på tur, tenker hun at hun skal ta bilder av stedene hun ser. Og hun gjør forsåvidt det, det ser bare ut som om dagens dame ofte ser ned, og sjelden opp.

Hun har bilder av bananskall på fortauet, en død fugl, et overkjørt pinnsvin, og mange, mange, søppelkasser. En gang kom hun hjem fra ferie med flere bilder av stedets kuer enn av barna sine, en annen gang så det ut som om hun hadde jobbet frivillig på et pensjonat for tynne katter.

- Jeg glemmer det, sier damen, jeg glemmer å ta bilder av statuer og parker. Plutselig ser jeg noe som ikke passer inn, og velger det i stedet. Og når jeg ser bildet av den døde fuglen på fortauet, husker jeg den fine utstillinga jeg var på vei til. Og når jeg ser oksen med de store ballene, husker jeg at det alltid regnet i Belgia.

Dagens dame har med kamera, og hun tenker at ofte er bananskall bedre for hukommelsen enn en bronsemann på en søyle.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar