fredag 30. april 2010

300410: Dagens dame bærer en hund, og tenker på alt annet enn penger...

.


-Jada, sier dagens dame, jeg vet at det er i dag den skal leveres, selvangivelsen. Det er ikke det at dagens dame er dum eller noe, hun har bare litt tungt for det når det gjelder økonomi. -Nei, det er ikke fordi jeg er dame, sier hun, hun tror slettes ikke at damer er dårligere utrusta når det gjelder økonomi enn menn. Hun tror at hun er det, dårligere utrusta når det gjelder økonomi, enn de fleste andre, både damer og menn.

-Nei, sier hun, det er ikke fordi jeg er dame, eller fordi jeg er lat. Det er fordi jeg ikke forstår pengeøkonomien. Hun forstår bytting av varer og tjenester, men så er det stopp. Hodet hennes forholder seg til tida før den opprinnelige akkumulasjonen, tror hun, dagens dame. Hun har brukt timer av sitt liv på møte etter møte til å forstå det der med penger. Før hun ga opp.

-Jeg er ikke motstander av å betale skatt, sier dagens dame, jeg vil gjerne gjøre min del for at samfunnet skal fungere, jeg orker bare ikke å kunne så mye om det.

Derfor håper dagens dame at de som regner ut hvor mye skatt hun skal betale, kan jobben sin. Og hun lover på tro og ære at hun aldri, aldri, skal prøve å snyte på skatten, hvis så skulle skje, er det ikke med vilje, i alle fall. Da er det fordi hun har et hode som bare forholder seg til tida før den opprinnelige akkumulasjonen....
Og hun bruker denne siste dagen hun kunne brukt på å jobbe med selvangivelsen til å bære rundt på en hund, det skjønner hun noe av, og hun tenker at hun stille og rolig samtykker i den noen andre allerede har regnet ut.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar