onsdag 16. juni 2010

160610: Dame som bærer lys

 .


-Jeg har sett lyset, sier dagens dame, ikke bare har jeg sett det, jeg bærer det faktisk med meg. Som så mange andre som har sett lyset, hevder hun at akkurat hun har sett det rette lyset, selv om det kan se ut som om det er mange lys der ute.

-Alle som ikke bærer like lys som meg, går egentlig rundt i mørket, sier damen, overbevist over at hun har funnet sannheten. Hun tenker at alle de som bærer lys i andre farger tar feil, de burde velge som henne, det rette. De som ikke vil bære lyset er i følge damen ganske dumme, og det kommer til å gå dem riktig ille.

Vi får la henne bære i fred, og håpe at hun ikke brenner seg for mye på lyset sitt. Og av og til kan vi minne henne om at det finnes en annen verden også, og at det ikke alltid er mørkt der. Og at vi som ikke bærer det samme lyset som henne ikke bare famler rundt i mørket. Nå er vi riktignok ikke redde for mørket, i alle fall ikke hele tida, og i tillegg har vi kunnskap om at lommelykten er funnet opp....
.

2 kommentarer:

  1. På spansk er ordet for å føde "dar a luz", altså å bære et lys. Jeg har alltid synes det er en veldig vakker måte å si det på!

    SvarSlett
  2. Takk, det er jeg enig i - det er ikke usannsynlig at denne betydningen av å bære et lys kommer til å dukke opp hos en senere dame...

    SvarSlett