lørdag 20. juni 2009

200609: Jordbærdame

.


Dagens dame spiser jordbær. Jordbær av den gode, søte sorten, de som har fått tid til å modne ordentlig ute i sola, og som ikke har blitt skadd av regnet, og har en smak av sommer i seg, en smak ingen kan klare å lage på kunstig vis.

Dagens dame spiser aldri jordbær om vinteren. Hun har av og til prøvd, og blitt skuffet når smaken av sommer ikke har vært der. Derfor er jordbær noe hun nyter i den korte perioden de er her, solmodne og proppfulle av smak. Og siden det er lørdag, spiser hun jordbærne sine med et lite glass ved siden av, proppfullt av smak det også.

(Og forresten: peppermarinerte jordbær er en helt nydelig dessert, med litt piska creme fraiche ved sidene av. Kok sukkerlake sammen med en pose hele pepper, la det koke ca en halv time - sil og kast pepperkorna, tøm den avkjølte laken over oppdelte jordbær og la det stå og trekke smak i et par timer - nydelig! Og ja, dette er et unntak - jeg skal verken begynne med matoppskrifter eller parenteser, men jeg er jo ikke fanatisk heller...)
.

3 kommentarer:

  1. Jeg koser meg med damene dine hver dag. Vi må ha en ting til felles: ) Hver dag jeg kommer på jobben leser jeg om dine damer. Jeg er på jobb kl. 06, da er de på plass. Du er tidlig oppe:)

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du koser deg med damene. Og nei, jeg er ikke tidlig oppe - jeg er stort sett innmari sent i seng....

    SvarSlett
  3. Hei igjen. Ja jeg tenkte også at det var en mulighet: )

    Svar til Brød med tråklesting: De var ristet i forkant. Jeg klippet av kontakten på ledningen for sikkerhetsskyld før festen. Det kunne ellers vært farlig: )

    Det ble vellykket! Faktisk en morsom ide.

    SvarSlett