lørdag 25. september 2010

250910: Dressurdame

 .


Nei, det er ikke damen som skal dresseres. Hun er dressert, litt i alle fall. Det samme er hunden. Og som alle vet - det er ikke lett å lære gamle hunder å sitte, ikke damer heller.

Nei, hunden er et hjelpemiddel. Den er tross alt en gjeterhund, og damen tenker at kan man gjete sauer, kan man gjete andre ting også. Elever, for eksempel. Damens parole er "Hver skole sin egen hund". Det vil redusere belastningen med inspeksjon, når noen beveger seg langt fra flokken, er hunden der straks og samler dem inn. Og den fører flokken helt fram til klasserommet, det kan man spare mange minutter på.

Damen tenker at om man skaffer en vakthund til hver skole også, kan man redusere bemanningen ytterligere, på prøver for eksempel, er det bare å sette Fido på kateteret, sånn at han ser alle i klasserommet. Damen er sikker på at en hund kan slå like fort ned på uro som en ganske alminnelig lærerdame kan det.

Damen fabulerer vider på tanken om hvordan gjeterhunder, lesehester og andre dyr kan revolusjonere hverdagen i den norske skolen, og gjøre dagen enklere for alle som prøver å få mange ungdommer til å sitte stille på samme sted mer enn fem minutter. Det er tanker hun liker på en lat lørdag.
.

3 kommentarer:

  1. ..og når elevene drister seg utenfor stien på en skogtur, får skolehunden nok å gjøre. Derved har man slått tre fluer sammen: Trening av barn og trening av hund, samt en deilig pust i bakken for en lærer, som kan ta fram strikketøyet sitt eller dagens avis.:)

    SvarSlett
  2. At ikke jeg tenkte på det da jeg var lærer - alle bøkene jeg kunne lest... :-)

    SvarSlett
  3. Javisst- man kan jo aldri få lest for mange bøker!
    By the way - eller BTW, som man sier i chattespråket: Du har en vidunderlig blogg, Vigdis. Hvilket jeg har skrevet i en kommentar til gulrotbildet ditt.
    Jeg er forresten også lærer, så skolehund-ideen din fikk altså bein å gå på i mitt skolehode:)

    SvarSlett