tirsdag 31. mars 2009

310309: Dagens dame går tur med lama og hammer

.


Nei, damen skal ikke slå lamaen med hammeren. Dette er en snill dame som ikke slår noen med verken hammere eller andre ting som kan gjøre vondt. Hun går tur med lamaen sin, og så har hun med seg hammeren i tilfelle hun finner noen løse spikre som trenger å bli slått inn. (Og den forklaringen er vel like god som forklaringen til de som alltid hadde med seg krykker i demonstrasjoner, vi kunne jo ikke vite helt sikkert at de ikke hadde vondt... Og i motsetning til dagens dame tok de i alle fall standpunkt til ting som skjedde verden).

Jeg synes lamaer er morsomme dyr å se på. Etter å ha togpendlet med Vestfoldbanen i tre år, blir jeg fortsatt glad når jeg kikker ut vinduet i Stokke og ser lamaer. Jeg setter meg alltid på lamasida i toget, for å bli litt glad.

Jeg vet ikke helt hva de gjør med lamaene i Stokke - spiser dem, kanskje, eller klipper av ulla og lager fine ting. I over tre år har jeg tenkt at jeg skulle finne ut hva de bruker lamaene til, men jeg har enda ikke gjort noe med det. Kanskje det er utleielamaer som engstelige damer som skal gå tur i skumle skoger kan ta med seg, da burde i så fall noen si til dem at den som har med seg en lama trenger ingen hammer. Hvis hun nå ikke finner noen løse spikre som trenger å bli slått inn.
.

5 kommentarer:

  1. Lamaer er avlet for deres egenskaper som vaktdyr (f.eks. for sau), og som trekk- og pakkdyr. I Norge er de ofte brukt for trekking i fjellet, da de er flinke klatrere.

    Kom gjerne og se på alpakkaene våre i tillegg. Dette er fetteren til lamaen, mye mindre, og avlet for fiber/ull. Fantastiske dyr!

    Artig blogg du har :-)

    SvarSlett
  2. Bra det ikke var mord på gang! Hvor mye koster damene dine, og hvor store er de?

    SvarSlett
  3. Bente: Damene mine koster 700 kroner, da er de rammet inn i en enkel svart ramme, som du kan se under etiketten utstilling. De er ikke store, ferdig innrammet er de 22cm brede og 29 cm høye.

    Rolf: Takk for informasjon. Du skal slettes ikke se bort fra at jeg dukker opp for å se på alpakkaene - de ser ut som flotte dyr!

    SvarSlett
  4. Herlig illustrert, liker godt stilen din. Kommer innom her flere ganger:)

    SvarSlett
  5. Du er hjertelig velkommen, Rev :-)

    SvarSlett